Notat fra skoleudviklingssamtale 2024 på Østre Skole
Vores fundament
På Østre Skole vægtes fagligheden og de faglige resultater højt.
Styrken i det faglige arbejde fremgår bl.a. også af resultaterne i De nationale overgangstest. I de enkelte klasser, hvor der er udfordringer, kendes forklaringerne.I den nationale trivselsmåling fremgår det, at eleverne på Østre Skole har såvel høj faglig som social trivsel, og de oplever sig understøttet af skolens lærere.
Karaktererne ved afgangsprøverne dykkede i skoleåret 2022-2023 set i lyset foregående år, hvor Østre Skole ret konstant har ligget i top 3 i Middelfart Kommune. Vi følger karakterudviklingen tæt i de kommende år.
Samlet er der høj grad af omhyggelighed omkring klasserne og en høj faglig stolthed hos skolens medarbejdere.
Når det handler om udviklingsforløbet/kompetenceløftet FIFA, kunne skolens afsæt ønskes anderledes.
Det foregående skoleårs forandringer på Østre Skole har påvirket tilgangen til forløbet og der er en skepsis, som giver anledning til, at udviklingsforløbet skal have en ny begyndelse i skoleåret 2024-2025.
FIFA har haft samtidige og forskellige afsæt på Viaduktvej og Vejlbyvej. Der er i det forgangne skoleår arbejdet med børnesynet på begge matrikler.
Vores udviklingspunkter
Et udviklingspunkt er et fokusområde, som vi ønsker at fastholde eller (videre)udvikle. Vi vil i skoleåret 2024-2025 arbejde med fire udviklingspunkter for at understøtte skolens videre udvikling. De udfoldes nedenfor:
FIFA | ||
Relevans | Handlinger | Forandring |
FIFA-udviklingsforløbet i skoleåret 2023-2024 havde en svær begyndelse. To ambassadører har gennemført læringsforløbet og er i gang med at gennemføre co-teaching i praksis. Halvdelen af skolens ledelse har fulgt læringsforløbet på Vidensdagene. Den anden halvdel er ansat pr. 1. dec. 2023. | På Østre Skole har vi genstart på udviklingsforløbet i uge 32 med Kick-off-workshop. Her sættes især fokus på co-teaching som metode og fælles læring. Der arbejdes med børnesyn på begge matrikler. Skoleleder deltager i jævnlige møder med teamet af ambassadører. Skoleleder deltager desuden i dele af co-teaching i og omkring klasserne – i forberedelsen, gennemførelsen og/eller evalueringen. Ambassadører fra år 1 gennemfører individuelle co-teaching-forløb i klasser. Ambassadører fra år 2 gennemfører co-teaching forløb sammen med læreren fra aftalt klasse. Dette gælder for såvel Viaduktvej som Vejlbyvej. | Vigtige tegn på forandring: Nysgerrighed ift. co-teaching-forløb blandt lærere og pædagoger på skolen. Børnesynet får liv, bl.a. når de voksne ser bag om børns adfærd. Ambassadørerne opnår en professionel stolthed ved, at deres læringsforløb kan tilføre skolen, kollegerne og især børnenes læring og trivsel øget kvalitet. Ledelsen følger vidensdagene og er i tæt sparring med ambassadørerne. Skoleleder følger ambassadørgruppen i deres fælles sparring, tanker og planer om udvikling af samarbejdet med kolleger. |
Fravær til fremmøde | ||
Relevans | Handlinger | Forandring |
Elevfraværet på Østre Skole ligger højere end ønsket. Skolen har en række elever som har særlig højt og bekymrende fravær og/eller skolevægringsproblematikker. At kunne sikre en kontinuerlig skolegang for eleverne, hvor faglige og sociale udfordringer kan imødegås og arbejdes med i skolen i sammenhæng. | Der er nedsat et udvalg, som har fokus på Fravær til fremmøde. Til dette udvalg beskriver et kommissorium arbejdet og opgaverne. Målet er at opbygge systematik i opfølgning på fravær. Involvering af eleverne, så de har mulighed for at udtrykke forklaringer og årsager ift. eget fravær. Procedurer for hvem, der gør hvad hvornår – både på skolen og i samarbejdet med hjemmet. Vi er nysgerrige ift. hvordan og hvad familieafdelingen kan bidrage med? | Tegn: Alle teams er opmærksomme på fraværet i klasserne. Afdelingsvis opfølgning på fravær med nærmeste leder. Klasserne kan finde veje til at holde kontakt til en fraværende kammerat. |
Elevernes trivselsmålinger | ||
Relevans | Handlinger | Forandring |
Trivselsmålingerne på Østre Skole ligger virkelig fint på langt de fleste parametre. Enkelte tematikker træder frem, fx medbestemmelse, som vi vil give lidt opmærksomhed i opfølgningen. Trivselsmålingerne tillægges højere vigtighed fremadrettet, og der forventes et efterarbejde i teamet og med klasserne. Det forventes, at arbejdet med elevernes trivselsmåling tillægges en tilsvarende vægt som en medarbejdertrivselsmåling. | Alle teams får tilsendt rapporten for netop deres klasse. Alle teams finder 2-4 opmærksomhedspunkter/undringer, som de udarbejder en plan for at få behandlet med nærmeste leder og i egne klasser, så eleverne får mulighed for at give til kende, hvordan de oplever tematikkerne fra deres perspektiv. | Tegn: Fælles opmærksomhed i teamet på udvalgte indsatser. Involvering af elever i indsatserne i klasserne. Der afholdes fx klassemøder til belysning af tematikker og forbedringspunkter for klassen. |
Karakterer ved afgangsprøverne | ||
Relevans | Handlinger | Forandring |
Østre Skole har i et længere perspektiv haft et højt karakterniveau. Skoleåret 2022-2023 skiller sig ud i den sammenhæng. Skolens ledelse er opmærksom på karakterniveauet og følger det i de kommende år. Vi vil gerne understøtte den faglige selvforståelse med større indsigt i de data, omverdenen kan tilgå om skolen. | Lærergruppen i ældste afd. involveres i de data, der foreligger hvert skoleår efter afgangsprøverne. Skoleledelsen tydeliggør vigtigheden af at behandle og analysere data i det professionelle fællesskab på afdelingsmøder. | Tegn:
Fælles interesse i Østre Skoles afgangskarakterer. Mod på at drøfte fx forskelle på standpunktskarakterer og prøvekarakterer/mundtlige karakterer og skriftlige/køn, osv. Interesse for at drøfte karaktergivning – hvordan og hvorfor. |
Dato: 21. marts 2024
Skoleleder: Helle Futtrup