Østre Skoles indsatsområder i skoleåret 2024-2025
Pejlemærkerne er gældende for alle afdelinger på Østre Skole, men vil have et varieret indhold tilpasset den enkelte afdeling.
Børnesyn
| ||
Relevans | Handlinger | Forandring |
I Middelfart Kommune arbejdes der med at skabe et fælles børnesyn, som går hånd i hånd med det politiske mål om at få flere børn med i fællesskaber på almenområdet – når det giver mening (FIFA). Børnesynet skal i spil på Østre Skole. Hvordan forstår vi børnesynet på Østre Skole? Hvordan ser vi børnesynet i vores daglige arbejde på skolen? Vi vil arbejde med at forankre det i vores praksis – både på almen- og specialområdet. | Fælles viden og sprog Styrke uddannelse og viden for personalet, så der opleves fælles afsæt og indsigt i vores indsatser.
Co-teaching Styrke skolens arbejde med co-teaching i klasseteams og med ambassadørerne og evt. vejledere.
Børnesyn Fællesmøde for alle medarbejdere på Viaduktvej, hvor der arbejdes med børnesyn. Heldagsklasserne går videre i arbejdet, som de tog fat på sidste skoleår.
Udvikling af PLC-/vejlederteamet Et lille udvalg (IL/HE) laver oplæg til opbygning af skolens PLC-/vejlederteam. Der søges sparring i andre udvlg undervejs.
Fravær til fremmøde-udvalg Udvalget sætter fokus på fravær hos elever og opbygger en systematik til arbejdet hermed. Målet er sammenhængende skolegang og kontinuitet i elevernes skoleliv.
Samarbejdet - tværfagligt/-professionelt. Internt med læsevejleder, matematikvejleder og AKT. Eksternt med fx PPR-medarbejdere. Hvad skal vi kunne? Hvad er proceduren for at få hjælp til en elev? Hvordan? Indsigt i hvilke fora, der findes og til hvilke formål. | Brug af fælles sprog i arbejdet med alle elever.
Altid at se efter elevers styrker.
Udvikling af fælles retning ift. regler, sprogbrug og læringsfællesskaber.
Lavere fravær iblandt elever.
Fortsat udvikling af mangfoldige læringsmiljøer. |
Ny kultur på skolen
| ||
Relevans | Handlinger | Forandring |
To afdelinger – et spor I 2024-2025 er det fortsat væsentligt at have blik for forandringerne, der følger i kølvandet på ændring i skolens struktur i sidste skoleår.
Samarbejde på tværs Kollegiale faglige fællesskaber på tværs af klasser, årgange og fag skal gives fokus. Der ligger stor faglig, pædagogisk og didaktisk viden gemt i alle, og det kan aktiveres og udvikles sammen med kolleger, der fx har en anden faglighed. Dette bl.a. kan ske i fælles forberedelse og planlægning af co-teaching.
Kultur Der skal fortsat arbejdes med skolens kultur og forståelse af organisationen for at sikre udbredelse af fælles viden, fælles læring og udvikling af de professionelle læringsfællesskaber. | Professionelt læringsfællesskab Hvad er det nu det er? Her vil der blive arbejdet med forståelsen for det professionelle læringsfællesskab.
Fælles forberedelsesrum Medarbejderne i yngste afdeling, almen, har besluttet at ville rykke sammen i et forberedelsesrum. Fællesskab og mulighed for sparring er til stede i hverdagen. Ældste afdeling ABC har fælles forberedelsesrum. C-sporet i yngste har også fælles forberedelse.
Flere faglige fællesskaber En indsats, der fortsætter på tværs af c-spor og almen. Dette gælder både for børn og voksne. Fælles emneuger og andre temaer på tværs af årgange og afdelinger. Fortsætte udviklingen af mangfoldige læringsmiljøer. | At både elever og voksne har faglige fællesskaber.
Ét samlet personalerum med plads til fejringer, sparring, madpakker, kollegialt samvær. Plads til alle.
Styrket praksis omkring alle børn med åbenhed i forhold til styrkebaserede arbejdsgange.
Større og bredere brug af alle personalets kompetencer. |
Et styrket samarbejde om eleven
| ||
Relevans | Handlinger | Forandring |
På Østre Skole har de professionelle læringsfællesskaber/teams en betydningsfuld og bærende rolle ift. et godt og lærerigt skoleliv for børnene.
Folkeskolen er for alle børn – og her spiller både almen- og specialområdet en vigtig rolle for at lave de bedste skoletilbud til alle børns behov og læringspotentialer.
I en kompleks verden, som vi lever i, er samarbejdet mellem fag-professionelle afgørende. Vi ønsker vi at styrke samarbejdet om eleven – med såvel interne samarbejdspartnere som eksterne, fx PPR. At skabe ens og tydelige arbejdsgange, der gør alle elever så dygtige, de kan og bidrager til alle medarbejderes brug af deres professionelle kompetencer og indsigt. | Fælles og ens handleplaner En fælles indsats fortsættes på skolen med det mål at udfærdige og samle alle handleplaner i Hjernen og Hjertet. Fokus på ressourcetænkning i beskrivelser af elever.
Handlevejledning Tydeliggørelse af arbejdsgange ift. faglige og sociale bekymringer om en elev. Hvordan og hvornår inddrages vejledere? Udvikling af vejlederteamet. Læsevejleder, matematikvejleder, AKT. Hvad skal vi kunne? Hvad er proceduren for at få hjælp til en elev? Hvordan? Nye arbejdsgange i nye afdelinger. Her vil der blive arbejdet med forståelsen for det professionelle læringsfællesskab, bl.a. med indhentning og analyse af data.
Trivselsmålinger Vægtning af analyse af National Trivselsmåling i klasseteamet og i sparring med nærmeste leder. Sikring af opfølgning og børnenes perspektiv.
Fravær til Fremmøde Vi sætter fokus på elevernes fremmøde og involverer eleverne i opfølgning på eget og klassekammeraters fravær. Børnenes stemmer vejer ind i de professionelles indsatser, tiltag og handleplaner. | Handleplaner Fælles og ens brug af handleplaner.
Handlemåder At alle ved, hvor og hvad de skal gøre og gribe i, hvis der er bekymring for en elev. At alle kender til kommunens arbejde ift. brug af underretninger, handleguide mm.
Trivsel Fælles fokus på trivslen for den enkelte - individuelt og i fællesskabet.
Fravær Lavere fravær blandt elever. |