Vores pejlemærker
Et pejlemærke er fokusområde, som vi ønsker at fastholde eller (videre)udvikle. Vi vil i skoleåret 2023-2024 arbejde med tre pejlemærker for at understøtte skolens videre udvikling. De udfoldes nedenfor.
Pejlemærkerne er gældende for alle afdelinger på Østre Skole, men vil have et varieret indhold tilpasset den enkelte afdeling.
Børnesyn |
||
Relevans |
Handlinger |
Forandring |
I Middelfart Kommune arbejdes der med at skabe et fælles børnesyn, som går hånd i hånd med det politiske mål om at få flere børn med i fællesskaber på almenområdet – når det giver mening (FIFA).
Vi vil arbejde med at forankre det i vores praksis – både på almen- og specialområdet. |
|
|
Ny kultur på skolen |
||
Relevans |
Handlinger |
Forandring |
Østre Skole bestod ved starten af skoleåret på Viaduktvej, almen, af fire afdelinger: SFO, indskoling, mellemtrin og udskoling. I skoleplanen for indeværende skoleår er det ønsket at gå til tre afdelinger.
Almendelen går fra to til et spor, hvilket gør, at de nuværende afdelinger er blevet meget små og sparring kan opleves meget snævert i mindre, lukkede grupper, der holder sig i egne fællesskaber på skolen.
Der ønskes at styrke et professionelt læringsfællesskab på Østre Skole med læring som omdrejningspunkt. Det kalder på en anden type organisering, hvorfor der fra skoleåret 2023/ 24 kun vil være tre afdelinger i almen: SFO, yngste (0.-5.) og ældste (6.-9).
Ny organisering fordrer, at der arbejdes med skolens kultur for at sikre udbredelsen af det professionelle læringsfællesskab. |
|
|
Et styrket samarbejde omkring eleven |
||
Relevans |
Handlinger |
Forandring |
Østre Skole ændrer i praksis for samarbejdet for ansatte i kommende skoleår. Her vil professionelle læringsfællesskaber få en betydningsbærende rolle.
Folkeskolen er til for alle børn – og her spiller både almen- og specialområdet en vigtig rolle for at lave de bedste skoletilbud til alle børns behov og læringspotentialer.
I en kompleks verden, som vi lever i i dag, kan ingen fag-professionelle stå alene. Opgaven er simpelthen for stor og kalder på flere fagligheder. Derfor ønsker vi at styrke samarbejdet om eleven. At skabe ens og tydelige arbejds-gange, der gør alle elever så dygtige, de kan og bidrager til alle personalers brug af deres professionelle virke på bedste vis. |
|
|